PERHATIAN!!!

Untuk Pelajar , Contoh Kerja kursus geografi yang disediakan di blog ini adalah khusus untuk pelajar SMK Taman Daya 2, Johor Bahru , Johor SAHAJA...

Untuk pembaca blog lain, sila ikut arahan guru sekolah anda masing-masing. Jika anda mahu mengambil entry ini sebagai contoh, sila tukar dan ikut keadaan pengangkutan anda di kawasan anda...

JANGAN TIRU 100% CONTOH KERJA KURSUS GEOGRAFI DALAM BLOG INI.... Saya hanya membantu bukan menyuruh anda meniru... Harap Faham..

Tuesday 16 April 2013

Cadangan Mengatasi Masalah Perkembangan Pengangkutan Awam


Cadangan untuk mengurangkan masalah pengangkutan awam

1. Kuat kuasa undang-undang.

 Melalui temubual yang saya lakukan, tindakan tegas perlu dilakukan untuk mengatasi masalah pencemaran bunyi dan udara ini. Aduan atau laporan perlu dibuat di Jabatan Alam Sekitar atau Jabatan Pengangkutan Awam  perlu dilakukan.  Jabatan ini akan membuat rondaan dan menahan pengangkutan awam yang bermasalah dan mendenda  dengan  denda yang setimpal.

2. Penggunaan petrol tanpa plumbum

Melalui pemerhatian saya,  pengeluran asap yang berlebihan dari bas-bas awam ini boleh dikurangkan dengan penggunaan petrol tanpa plumbum. Penggunaan petrol ini walaupun agak mahal tetapi boleh mengurangkan pengeluran karbon monoksida  dan seterusnya mencemarkan udara.

3. Pendidikan alam sekitar

 Melalui temubual juga, saya dapati  pemandu-pemandu bas dan teksi ini perlu diberi pendidikan alam sekitar yang sewajarnya. Pendidikan ini boleh dijalankan oleh Majlis Pembandaran Johor Bahru atau oleh  Persatuan Teksi-teksi Sewa masing-msaing. Ini akan menyedarkan  mengenai sikap bertanggungjawab dalam menjaga alam sekitar .

Cari  2 isi lagi yea… saya boleh membantu sampai sini sahaja..

6 comments:

Anonymous said...

..salam, cikgu .. saya berminat untuk membaca blog cikgu .. ini dapat membantu saya dengan lebih berkesan ..

Anonymous said...

terima kasih, amat membantu saya dalam menjalankan kerja kursus sejarah. saya amat menghargainya :D

Anonymous said...

Thanks for sharing your thoughts on webdesign. Regards

Anonymous said...

You could certainly see your skills in the article you write.
The world hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to mention how
they believe. All the time go after your heart.

Anonymous said...

This is my first time pay a visit at here and i am genuinely happy to
read all at one place.

Anonymous said...

Olá , claro isto n. é realmente bom e aprendi muitas coisas de relativa
blogging. Obrigado.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...