PERHATIAN!!!

Untuk Pelajar , Contoh Kerja kursus geografi yang disediakan di blog ini adalah khusus untuk pelajar SMK Taman Daya 2, Johor Bahru , Johor SAHAJA...

Untuk pembaca blog lain, sila ikut arahan guru sekolah anda masing-masing. Jika anda mahu mengambil entry ini sebagai contoh, sila tukar dan ikut keadaan pengangkutan anda di kawasan anda...

JANGAN TIRU 100% CONTOH KERJA KURSUS GEOGRAFI DALAM BLOG INI.... Saya hanya membantu bukan menyuruh anda meniru... Harap Faham..

Saturday 12 May 2012

Apa itu KAOLIN..


Kaolin ialah sejenis tanah liat halus yang berwarna putih.Kaolin digunakan sebagai bahan mentah dalam pembuatan seramik, tembikar,dan jubin.Kaolin banyak terdapat di sekitar Tapah dan Bidor di Perak,Tuaran di Sabah, serta sekitar Kuching dan Sri Aman di Sarawak.

Inilah kaolin...
Setelah diuli-uli dan diadun-adun, maka akan terhasilnya...

Seramik....

tembikar

dan

 
jubin lantai..

3 comments:

Anonymous said...

Assalammualaikum cikgu, terima kasih diatas perkongsian ini. Saya ada sedikit kekeliruan dan ingin bertanya apakah perbezaan antara kaolin dan juga tanah liat? adakah kedua-duanya sama atau berbeza?

Selain itu, di dalam buku menyatakan kaolin dan tanah liat mempunyai kegunaan yang berbeza,contohnya kaolin digunakan untuk menghasilkan tembikar manakala tanah liat untuk membuat batu bata.

Diharap cikgu boleh memberi pencerahan mengenai hal ini.

Terima kasih.

Anonymous said...

Good answer back in return of this difficulty with real arguments and explaining
the whole thing about that.

Anonymous said...

Hi! I know this is somewhat off topic but I
was wondering if youu knew where I could lpcate a captcha plugin foor my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having
problems fnding one? Thanks a lot!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...