PERHATIAN!!!

Untuk Pelajar PMR 2013, Contoh Kerja kursus geografi yang disediakan di blog ini adalah khusus untuk pelajar SMK Taman Daya 2, Johor Bahru , Johor SAHAJA...

Untuk pembaca blog lain, sila ikut arahan guru sekolah anda masing-masing. Jika anda mahu mengambil entry ini sebagai contoh, sila tukar dan ikut keadaan pengangkutan anda di kawasan anda...

JANGAN TIRU 100% CONTOH KERJA KURSUS GEOGRAFI DALAM BLOG INI.... Saya hanya membantu bukan menyuruh anda meniru... Harap Faham..

Wednesday, 9 May 2012

Tenaga Hidroelektrik


Minggu ni saya mengajar tajuk "Sumber tenaga di Malaysia"...Salah satu sumber elektrik yang kita peroleh ialah daripada sumber hidroelektrik...sumber tenaga yang berpunca daripada air ( sungai)...
Sebenarnya dalam buku teks Geografi Tingkatan 3, sumber tenaga hidroelektrik tidaklah diterangkan secara menyeluruh..cuma saya tekankan bahawa jika ada tenaga hidroelektrik, mesti ada empangan...Empangan??? pelajar dah mula bertanya....
Apa dia empangan??
selalunya, saya akan melukis dua buah gunung dahulu, kemudian saya akan buat blok di tengah-tengah menandakan ada empangan tersebut...bila saya lukis je macam gini...beberapa orang pelajar dah mula tersenyum-senyum...situasi ini memang saya dah jangka...berbelas2 tahun saya melukis gunung nie...entah apalah yang ada difikirkan mereka kan????( faham-faham ajelah pelajar sekarang...banyak otak kotor...)
Macam ginilah empangan....Contoh di bawah adalah EMPANGAN KENYIR, TERENGGANU...


Empangan kenyir ini terletak di hulu Sungai Terengganu, lebih kurang 50 km ke barat laut Kuala Terengganu. Binaan ini menghasilkan sebuah tasik yang besar dikenali Tasik Kenyir. Iaitu sebuah tasik buatan manusia yang terbesar di Malaysia. ( pelajar kena hafal sebab tasik ini selalu sangat masuk dalam exam )
Pernah dahulu, saya sekeluarga hendak balik ke Kelantan tetapi saya tersesat hingga ke empangan kenyir...begitu besar konkritnya...terus kecut dan cuak saya...
Bagaimana stesen ini menghasilkan tenaga elektrik??? saya pun beritahulah kepada pelajar bahawa untuk menjana kuasa elektrik , terdapat satu turbin dibawahnya...( main agak-agak sahaja )...tapi agakkan saya memang benar....betul tak??...
selepas tu pelajar saya pun bertanya lagi, apa tu turbin???..emmm macammana yek nak jawab....macam gambar kat bawah lah.... ( tolong fahami okey! )

Stesen janakuasa ini adalah stesen hidroelektrik, dengan 4 turbin dengan keupayaan 100 MW sebuah, berjumlah 400 MW. Stesen ini dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad. Keupayaan terjamin adalah 165 MW dan janaan tenaga tahunan adalah 1,600 GWh.
dengar cerita, di Tasik Kenyir ni ada naga??? betul ke??? masih belum boleh dipercayai lagi....


Nampak tak dahan-dahan pokok yang mati di permukaan tasik tu????
Sebenarnya dahan-dahan kayu yang mati tu merupakan pokok-pokok hutan yang telah ditengelami oleh air hasil daripada pembinaan empangan...Yang kita nampak tu adalah dahan yang paling atas sekali ( pucuk )...Ini bermakna bahawa tasik ini sangat dalam sebab kebanyakan pokok-pokok di hutan hujan tropika adalah berketinggian 30 meter hingga 50 meter....







Dan selalu juga saya beritahu pelajar, bahawa di tasik kenyir terdapat kegiatan pembalakan dasar air...kerja yang sangat merbahaya.....tapi kalau paelajar malas nak belajar, bolehlah apply kerja tu...sebab gajinya sangatlah mahal...
Dahulu, saya pernah menonton di Majalah 3 yang menyiarkan tentang kegiatan pembalakan ini...namun begitu, kegiatan ini hanya dilakukan oleh pembalak-pembalak profesional sahaja iaitu yang tahu menyelam...Mereka menyelam menggunakan peralatan menyelam yang lengkap macam menyelam di dasar laut..kebanyakan pembalak ini adalah warganegara Thailand...Orang Malaysia memang tak berani....betul tak???




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...