PERHATIAN!!!

Untuk Pelajar , Contoh Kerja kursus geografi yang disediakan di blog ini adalah khusus untuk pelajar SMK Taman Daya 2, Johor Bahru , Johor SAHAJA...

Untuk pembaca blog lain, sila ikut arahan guru sekolah anda masing-masing. Jika anda mahu mengambil entry ini sebagai contoh, sila tukar dan ikut keadaan pengangkutan anda di kawasan anda...

JANGAN TIRU 100% CONTOH KERJA KURSUS GEOGRAFI DALAM BLOG INI.... Saya hanya membantu bukan menyuruh anda meniru... Harap Faham..

Monday 7 May 2012

Sistem Perhubungan Awal


Pada peringkat awal, sistem perhubungan di negara Malaysia menggunakan isyarat asap, beduk, laung dan ketuk-ketuk.

Isyarat ini digunakan untuk menyampaikan maklumat antara penduduk sari satu tempat ke satu tempat yang lain..

Asap dihasilkan dengan menyalakan unggun api..Asap yang naik berkepul-kepul ke udara menjadi isyarat untuk memaklumkan sesuatu perkara.
 

Inilah beduk

Beduk dan ketuk-ketuk pula dipukul untuk mengelurakan bunyi. Cara ketukan yang berbeza akan mengeluarkan yang berlainan. Setiap bunyi dan cara ketukan membawa isyarat dan maksud yang tertentu..

 
Ini pula ketuk-ketuk

Laung pula ditiup bagi menghasilkan bunyi.Bunyi ini memberi isyarat tertentu..
 

Ini pula salah satu alat laung

Laung dan ketuk-ketuk digunakan sebagai isyarat keselamatan dan pemberitahuan sesuatu aktiviti penduduk di sesuatu kawasan.Apabila berlaku kecemasan, para penduduk akan menggunakan laung laung dan ketuk-ketuk untuk mendapatkan bantuan dan pertolongan.

Laung dan ketuk-ketuk juga digunakan untuk memberitahu penduduk setempat tentang sesuatu aktiviti yang akan dijalankan seperti gotong royong dan permainan rakyat.

Semoga memahami..


                

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...