PERHATIAN!!!

Untuk Pelajar , Contoh Kerja kursus geografi yang disediakan di blog ini adalah khusus untuk pelajar SMK Taman Daya 2, Johor Bahru , Johor SAHAJA...

Untuk pembaca blog lain, sila ikut arahan guru sekolah anda masing-masing. Jika anda mahu mengambil entry ini sebagai contoh, sila tukar dan ikut keadaan pengangkutan anda di kawasan anda...

JANGAN TIRU 100% CONTOH KERJA KURSUS GEOGRAFI DALAM BLOG INI.... Saya hanya membantu bukan menyuruh anda meniru... Harap Faham..

Saturday 12 May 2012

Konsep Ekosistem Hutan


Ekosistem merupakan interaksi dan hubung kait antara benda hidup (biotik ) dengan benda bukan hidup ( abiotik) dalam alam semula jadi. Komponen biotik termasuklah semua jenis makhluk yang hidup seperti manusia, haiwan, tumbuhan, dan micro organisma. Manakala komponen abiotik meliputi komponen tidak hidup seperti tanah, air, angin, udara, cahaya matahari dan sebagainya.

Sementara ekosistem hutan pula adalah hubungan  antara kumpulan beberapa populasi sama ada flora dan fauna yang hidup dalam lapisan dan di permukaan  tanah dan terletak pada suatu kawasan serta membentuk suatu kesatuan ekosistem.



Ekosistem hutan terganggu apabila terdapatnya aktiviti  manusia yang sewenang-wenangnya  meneroka kawasan hutan semula jadi untuk tujuan pembangunan.

Diharap maksud di atas membantu..

Terima kasih

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...